Monday, June 29, 2009

Pemindahan Anak Benih


Anak benih keli yang dibeli di Sungai Buloh dan Dengkil berjumlah 4000 ekor menunjukkan peningkatan kematian setiap hari yang dibeli pada pertengahan Jun lalu. Ini memeningkan kami bagi menangani masalah ini. Kami menghantar 2 wakil ke Aqasia Akuatik di Kampung Pulau,Labu NSDK untuk meninjau kolam ternakan di samping mendapatkan khidmat nasihat oleh pengusaha ternakan Keli dan Talapia Merah, iaitu Encik Yusry dan adiknya Encik Fazli.


Di samping meninjau dan melihat kolam ternakan mereka, kami juga telah menempah benih ikan talapia merah untuk mengisi kolam kanvas yang masih kosong. Hasil perbincangan, kami dinasihati supaya memeriksa keadaan pH air dan kandungan klorin, kerana kami menggunakan air paip, berbanding air sungai atau perigi seperti yang sepatutnya.

Kolam milik Aqasia Aquatik di Labu, NS

Setelah diuji, didapati tiada kandungan klorin dikesan, tetapi pH air agak tinggi iaitu 7.8. Maka kami mengambil keputusan untuk memindahkan anak keli ke kolam bersebelahan yang masih kosong, dan didapati pH nya adalah 6.2 dan tiada kandungan klorin dikesan pada 27 Jun.


Kolam yang kini menempatkan anak kali yang baru.






Proses membuang air yang tidak sesuai terpaksa dilakukan dengan baldi atau menimba, kerana discharge pipe tidak mampu membuang semua baki air yang tertinggal



Air baru dimasukkan, setelah air sampai ke paras 1 kaki setengah, batang pisang akan dimasukkan bagi meneutralkan klorin (kaedah paling murah yang diajar oleh En. Yusry) untuk memasukkan benih talapia merah baru.

No comments:

Post a Comment