Wednesday, July 1, 2009

Bahang Cuaca El-nino

Peningkatan kepanasan bagi cuaca ketika ini, memaksa kami melakukan perubahan drastik ke atas kolam ternakan ikan, memandangkan paras air kolam didapati menyusut saban hari. Ini belum lagi dilihat dari sudut suhu air sebagai medium hidupan ikan-ikan. Maka, pada 1 Julai, kami pun memasang anggerik net pada kadar penembusan cahaya 50%, walaupun terdapat pendapat pro dan kontra mengenai pemasangan jaring ini.


Kolam yang telah dikosongkan tempohari, kini telah dimasukkan beberapa potong batang pisang bagi tujuan menyerap klorin di dalam air. Sedikit pokok keladi bunting dimasukkan ke dalam kolam. Proses rawatan air ini akan mengambil masa kira-kira 5 hari sebelum ikan baru dimasukkan.
Pada petang 1 Julai juga, kami mengeluarkan beberapa ekor ikan keli dan puyu bagi melihat saiz pembesaran secara tepat. Didapati beberapa ekor ikan puyu bersaiz kurang 1 inci panjang, yang mana saiz benih yang dimasukkan sebelum ini adalah 2 inci panjang dan ke atas. Maka, apa yang disimpulkan adalah ini adalah anak ikan yang baru dihasilkan oleh ikan puyu dewasa.


Di bawah adalah di antara saiz ikan puyu yang terbesar yang berjaya di bawa keluar...





Ikan keli juga menghampiri saiz 6 incin panjang, dan dijangka boleh dituai menjelang Ramadhan yang akan datang.





No comments:

Post a Comment